11 فوریه 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Diabetes Care منتشر شده است، برداشتن گام‌های بیشتر در طول روز، همراه با پیاده‌روی با شدت بیشتر، با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان زنان مسن‌ مرتبط است.

در حال حاضر شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد فعالیت بدنی فواید مهمی برای سلامتی افراد مسن از جمله برای افراد مبتلا به دیابت دارد از جمله سبب بهبود سلامت قلبی عروقی، کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، و خطر مرگ کمتر در افرادی می گردد که به دلیل بیماری کلیوی مرحله نهایی دیالیز می‌شوند. فعالیت بدنی همچنین به دلیل تأثیری که در افزایش حساسیت به انسولین در سراسر بدن دارد، ممکن است به افراد کمک کند تا در وهله اول از ابتلای خود به دیابت نوع 2، جلوگیری کنند.

در چند سال گذشته، محبوبیت دستگاه‌های تناسب اندام پوشیدنی افزایش یافته است از جمله دستگاه‌هایی که تعداد قدم‌هایی که افراد در طول روز برمی‌دارند را محاسبه می‌کنند. مطالعات پیشین نشان داده اند که این دستگاه ها به افزایش فعالیت بدنی در بزرگسالان مبتلا به دیابت کمک می کنند. در این مطالعه، محققان می خواستند بدانند که آیا دستگاه های ردیاب فعالیت می توانند به افراد مسنی که به دیابت مبتلا نیستند، کمک کنند تا به اندازه کافی فعال بمانند تا به طور معنی داری خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در خود کاهش دهند. شرکت کنندگان در این مطالعه 4838 زن، با میانگین سنی 79 سال در ابتدای مطالعه بودند که هیچکدام به دیابت مبتلا نبودند و تا 6.9 سال تحت نظارت قرار گرفتند. در ابتدای مطالعه، هر شرکت‌کننده به مدت یک هفته از یک ردیاب فعالیت استفاده ‌کرد که کل گام‌های برداشته‌شده در روز را اندازه‌گیری می‌کرد، همچنین تعداد گام‌هایی که با شدت کم یا متوسط ​​تا شدید برداشته شدند، ثبت می شد.

گام های بیشتر در روز با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است

محققان دریافتند که شرکت کنندگان به طور متوسط ​​3729 قدم در روز برداشتند که بسیار کمتر از توصیه مکرر" 10هزار قدم در روز" برای تناسب اندام عمومی است. به طور متوسط، شرکت کنندگان 1875 قدم با شدت کم و 1854 قدم با شدت متوسط ​​تا شدید برداشته بودند. به طور کلی، برداشتن گام های بیشتر در روز- و برداشتن گام های بیشتر با شدت بیشتر- با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 در طول دوره پیگیری مرتبط بود. پس از تعدیل برخی عوامل موثر بر خطر دیابت، محققان دریافتند که به ازای هر 2000 قدمی که شرکت کنندگان در روز برداشته اند(چه با شدت کم و چه متوسط تا شدید)، خطر ابتلا به نوع 2 ، تا 12 درصد کاهش یافته است. هنگامی که محققان همچنین نتایج را با در نظر گرفتن شاخص توده بدنی شرکت کنندگان ( (BMIتنظیم کردند، کاهش خطر ابتلا به دیابت به ازای هر 2000 قدم در روز، به 10 درصد کاهش یافت. این بدان معناست که با انجام 10000 قدم در روز، خطر ابتلای یک شرکت‌کننده به دیابت نوع 2 در مقایسه با شرکت‌کننده‌ای که کاملاً کم‌تحرک است، 50 درصد کمتر می‌شود.

محققان ارتباط قوی‌تری بین گام‌هایی که با شدت متوسط ​​تا شدید برداشته می‌شوند با دیابت،- در مقایسه با گام‌های با شدت کم- پیدا کردند. به ازای هر 2000 قدمی که شرکت کنندگان با شدت متوسط ​​تا شدید در روز بر می داشتند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا 14٪ کاهش یافته بود، در حالی که برای هر 2000 قدم با شدت کم، خطر ابتلا به دیابت نوع 2، فقط 3٪ کاهش یافت.

محققان به این نتیجه رسیدند که قدم زدن منظم یک عامل مهم برای پیشگیری از دیابت نوع 2 در افراد مسن است. با این حال، چیزی که این مطالعه نمی تواند توضیح دهد، این احتمال است که برخی از عوامل که به راحتی قابل اندازه گیری نیستند مانند سطح انرژی عمومی در طول روز، ممکن است به پیش بینی تعداد قدم هایی که افراد برداشته اند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2، کمک کند. این بدان معنی است که برداشتن قدمهای بیشتر ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به نوع 2 آنطور که این مطالعه نشان داد، نشود. با این حال، برداشتن قدمهای بیشتر می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت در افراد مسن کمک کند و پیاده روی بیشتر در طول روز خطرات کمی برای افراد مسن بهمراه دارد، اما طیف گسترده ای از مزایای بالقوه ی سلامتی را ارائه می دهد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/02/11/more-daily-steps-linked-to-lower-risk-for-type-2/